Accès direct au contenu

Dans :

Centre d'Histoire Culturelle des Sociétés contemporaines - Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines

Imprimer la page
impression pdf

CHCSC > Actualités > Colloques

Colloque international : Quand le West/ern rencontre le South/ern

Colloque international (When the West/ern meets the South/ern) organisé par Claire Dutriaux (Université Paris IV-Sorbonne) et Taïna Tuhkunen (UVSQ).

affiche W-S.JPG
Le dernier film de Quentin Tarantino Django Unchained (2012) en témoigne, comparés aux westerns, les récits filmiques sur le Sud états-unien sont souvent présentés comme des films d’un « mauvais genre ». Pourtant, tout aussi profondément que les récits sur le Far West, les grands récits et les représentations canoniques du « Sud profond » (Deep South) ont influencé notre vision de l’histoire et de la culture américaines. – Pourquoi fallut-il donc attendre le western imprégné de southern (ou vice versa), film provocateur et parodique de Tarantino, pour voir à quel point les codes, mythes, motifs et typologies du southern sont capables de se croiser et d’interagir avec les caractéristiques génériques du western ?
C’est l’une des questions qui seront débattues, en avril 2013, par des spécialistes américains, anglais et français du cinéma américain lors du colloque international « Quand le Western rencontre le Southern » à l’Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines. Transatlantique et transdisciplinaire, à cheval entre études filmiques et études littéraires, entre l’histoire et la politique, cette rencontre constituera un premier pas important vers la création d’un réseau international pour encourager l’exploration interdisciplinaire de cette fascinante problématique émergente, marquée autant par les mots « clivages » et « croisements » que par celui d’« hybridation ».

Programme :

Friday, April, 19,  2013

9h Welcome address

9h15-10h45 “Origins of the Western and the Southern"
Chair: Jacques Pothier (UVSQ)

 
9h15-10h: Lauric Guillaud (Université d’Angers): “The Literary Roots of Southern Westerns.”
10h-10h45: Julie Assouly (Université d’Artois): “The Wandering Character in the Coen Brothers’ Films: from Southern Gothic to Western”.
10h45-11h Coffee Break

11h-12h30 “Generic Conventions of the Western and the Southern”
Chair: Claire Dutriaux (Université Paris-Sorbonne)

11h-11h45: Gilles Menegaldo (Université de Poitiers), “Western as a Mode of Expression for the North/South Conflict in Great Day in the Morning (Jacques Tourneur, 1956): Mythologies and Generic Conventions.”
11h45-12h30: Anne-Marie Paquet-Deyris (Université de Paris Ouest Nanterre la Defense), “Glorious Basterds in Tarantino’s Django Unchained: When the West Crosses the South.”
12h45-14h15 Lunch

14h15-15h15 Keynote Address
Susan Courtney (University of South Carolina), “Split Screen Nation: Moving Images of the West, the South and the USA at Midcentury”.

15h15-16h45 “Confederates go West I”
Chair: Anne-Marie Paquet-Deyris (Université Paris Ouest Nanterre La Défense)

 
15h15-16h: John Dean (UVSQ), “Southerner Meets Yankee in the American Western Movie: Cross-cultural Clash and Social Blending?”
16h-16h45: Zeenat Saleh (Université de Franche-Comté Besançon), “In-betweenness in Samuel Fuller’s Run of the Arrow, (1957).”
16h45-17h Coffee Break

17h-18h30 “Confederates go West II”
Chair: Lauric Guillaud (Université d’Angers)

 
17h-17h45: Michael Barton (The Pennsylvania State University at Harrisburg), “When Secesh Went West: The Confederate Presence in the Ford Trilogy and the Meanings Thereof.”
17h45-18h30: Donna Spalding Andréolle (Université du Havre), “Revisiting (the) West: the Hero as Mediator of West/South-ern Confrontations in Wild Wild West (Barry Sonnenfeld, 1999).”
19h Dinner

Saturday, April 20,  2013

10h-11h30 “Genre and Gender in the Western and the Southern”
Chair: Gilles Menegaldo (Université de Poitiers)

 
10h-10h45: Sarah Hatchuel (Université du Havre), “Raoul Walsh, between the Western and the Southern: Pursued (1947), Silver River (1948), Colorado Territory (1949).”
10h45-11h30: Taïna Tuhkunen (UVSQ), “Irving Cummings’s Belle Starr (1941), or How Hollywood Turned the Antebellum Southern Belle into a Western Bandit Queen.”
11h30-12h30 Keynote Address
Christian Viviani (Université de Caen), “Passée la porte, il n’y a rien que du vent : Southern et Western, du désenchantement au crépuscule”.
12h30-14h Lunch

14h-16h15 “Racial Frontiers”
Chair: Sarah Hatchuel
 
14h-14h45: Spero T. Lappas (The Pennsylvania State University at Harrisburg), “Defending Tom Robinson: Atticus Finch on the American Moral Frontier in To Kill a Mockingbird (Robert Mulligan, 1962).”
14h45-15h30: Jacques Pothier (UVSQ), “Tarantino: Unchaining Uncle Tom and Nigger Jim.”
15h30-16h15: Claire Dutriaux (Université Paris-Sorbonne), “Rosewood (John Singleton, 1997): Regenerating African-Americans and the South through Western-style Violence.”
16h15-16h30 Coffee Break

16h30-18h “Overlapping Typologies”
Chair: Taïna Tuhkunen (UVSQ)

 
16h30-17h15: Lee Broughton (University of Leeds), “Alfonso Brescia’s Days of Violence (1967): a ‘Spaghetti Southern’ Par Excellence.”
17h15-18h: Hervé Mayer (Université de Paris Ouest Nanterre la Defense), “The South between two Frontiers: Confederate Cowboys and Savage Rednecks.”

Informations complémentaires :

Colloque organisé par Claire Dutriaux et Taïna Tuhkunen.

Consulter le programme [PDF - 585 Ko]
Télécharger l'affiche [PDF - 1 Mo]
Télécharger le CFP [PDF - 291 Ko] du colloque

Entrée libre

Dernière mise à jour de cette page : 15 avril 2013


English


As shown by Quentin Tarantino’s latest film, Django Unchained (2012), compared to westerns, motion pictures on the American South are often presented as films of a “bad genre”. However, like the movie scenarios on the Far West, the great narratives and quintessential representations of the Deep South have also profoundly affected the vision we have of American history and culture. Why, then, did we have to wait until the release of Tarantino’s parodic and provocative western-soaked southern (or vice versa) to realize to what extent the codes, myths, motifs and typologies of the western genre can interact and overlap with the generic traits of the southern?
This and related questions will be debated by American, British and French specialists of American cinema at the April 2013 international symposium “When the West/ern meets the South/ern” at the University of Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines. Transatlantic and transdisciplinary, the encounter between film and literary studies, history and politics will constitute a major step towards the creation of an international network to enhance further explorations of this fascinating interdisciplinary object of study marked by the idea of “splitting”, as well as by notions of “crossing” and “hybridization”.

Informations pratiques

le vendredi 19 avril de 9h à 18h30 et le samedi 20 avril de 10h à 18h
Taïna Tuhkunen taina.tuhkunen@uvsq.fr
 

Recherche d'une actualité

Recherche d'une actualité

http://www.uvsq.fr